keskiviikko 7. elokuuta 2019

Jarin herääminen

Jarin herääminen

Seuraava dialogi käytiin elokuussa 2019, ”Jarin” (nimi muutettu) kanssa.

Jari:
Hei. Haluaisin osallistua Heräämisohjaukseen. Vähän taustaa itsestäni: Olen 34-vuotias mies. Viime vuosina etenkin työelämään liittyvä stressi on saanut minut tutustumaan Eckhart Tollen opetuksiin sekä muihinkin vastaavan tyyppisiin henkisiin opetuksiin.
Olen joskus ennenkin eksinyt netissä Open Heart-sivustolle ja kokeillut Kaksiosaista ohjetta, mutta silloin en huomannut sillä suurempaa vaikutusta. Viime lauantaina se palautui mieleeni ja menin Open Heart-sivustolle lukemaan ohjeita ja e-kirjaa. Päätin kokeilla kohtia 1 ja 2, ensin itsenäisesti, sitten Youtube-videon kanssa.
Tämän jälkeen minulla on ollut poikkeuksellisen vapautunut ja rento olotila, enkä onnistunut kadottamaan sitä tänään töissäkään. Näyttäisi, että ajatukset ja tunteet nousevat samalla tavalla kuin ennenkin, mutta heti "savujen hälvettyä", olotila on taas tyyni. Pitkän stressikauden jälkeen tämä tuntuu hyvin kummalliselta.
Jotta en alkaisi kuvittelemaan omiani tilanteestani, niin päätin ottaa sinuun yhteyttä. Miten kannattaa edetä?

Kim:
Mukava kun pitkästä aikaa joku kirjoittelee Suomestakin.
Kertoisitko miltä kokemusmaailma ja ajatus minästä nyt tuntuu? Ja miltä minä-affirmaatio tuntuu?
Kyllähän tuo vähän heräämiseltä vaikuttaa. Voisin katsoa kuvasi tässä kohtaa. Laita tulemaan. Ohjeet kuvaa varten löydät täältä.

Jari:
Ollessani vapaa-ajalla - tai tilanteessa, jossa minua ei haasteta millään tavalla - olotila on pääasiassa rauhallinen, levollinen, usein jopa riemuisa. Silloin kun haastetaan, olen rauhallisempi ja rennompi kuin aiemmin vastaavissa tilanteissa. Kun pudotin tänään kännykän jalkakäytävälle ja osat levisivät ympäriinsä, minä vain rauhallisesti keräsin ne, enkä häpeillyt ohikulkijoiden katseita. Normaalisti siitä olisi riittänyt häpeiltävää ja mielessä kerrattavaa ainakin pariksi tunniksi.
Aiemmin minulla on ollut vapaa-ajallakin taipumuksena murehtia ja projisoida esimerkiksi seuraavan päivän työasioita tai kerrata mielessä jotain, mitä olisi tänään pitänyt tehdä eri tavalla. Tämä taipumus on ollut kateissa viimeiset 3-4 päivää. Vaikuttaa siltä, että alitajunnastani on romahtanut pois jokin rakennelma, joka on sitä ylläpitänyt. Arkipäiväisiin tapahtumiin liittyvät ajatukset ja tunteet nousevat samalla tavalla kuin ennenkin, mutta en reagoi niihin yhtä voimakkaasti, enkä jälkeenpäin kertaile asioita mielessäni niin paljon kuin ennen.
Toki kyllä minulla on edelleen minään liittyviä ajatuksia ja reaktioita, tässäkin viestissä olen käyttänyt minä-sanaa jo monta kertaa. Ajattelen edelleen melko paljon turhuuksia ja mieleni on turhankin innoissani tästä "uudesta olotilasta". Minään liittyvä taakka on kuitenkin kevyempi kuin ennen.
Minä-affirmaatiolla en saa aikaiseksi kovinkaan kummoista minä-tunteen vahvistumista. Ensimmäisessä moodissa sisäisen kehon skannailu tuntuu aina hyvin miellyttävältä, minkä jälkeen minä-affirmointi, jos se jotain vaikuttaa, niin tuntuu lähinnä vahvistavan ensimmäisen vaiheen tunnetta.
Kim:
(Valokuvien analysoinnin jälkeen)
Kiitos kuvauksesta ja kuvista. Herääminen on tapahtunut. Tämä on selvä homma, ei epäilystäkään.

Sinulla on jo selvä käsitys tapahtuneesta muutoksesta. Tulevina päivinä ja viikkoina se tulee vielä tutummaksi ja sitä kautta ymmärrät paremmin mitä herääminen on ja mitä se ei ole. Se mitä se ei ole, voikin olla mielenkiintoista varsinkin jos olet saanut heräämisestä lennokkaan ja epärealistisen kuvan.

Lukaise What's Next-kirjani, jos vaan englanti sujuu. Se kertoo Open Heart Bhumi Modelista, joka on meidän harjoitustapamme maastokartta (engl. path map). Herääminen on ns. 1. bhumin avautuminen. Tämän jälkeen on vielä liuta heräämisiä jo heränneen mielen sisällä kunnes ns. mielen luonnon tai tietoisen mielen tila vakiintuu. Se tapahtuu 11. bhumin avautuessa. Tämä kaikki on selitetty kirjassa yksityiskohtaisesti.

Jos olet kiinnostunut jatkoharjoituksista niin suosittelen Open Heart Joogaa. Siitä löytyy jotain tietoa suomenkielisiltä sivuilta mutta niitä ei ole päivitetty vähään aikaan. Englanninkieliseltä löytyy enemmän. Elokuun lopulla on mahdollista oppia OH-joogaa netin kautta seuraavan kerran, pvm löytyy kalenterista.

Onnittelut vielä! Se kävi sinulta helposti. Jotkut puurtavat viikkokausia.