Advaita-valaistuminen
ja
Dzogchen-valaistuminen
Seuraava Sam Harrisin kertoma tarina
kertoo erinomaisesn selkeästi kuinka merkittävästi tunnetun
advaita vedanta gurun ja Ramana Maharishin oppilaan, Papajin (H.W.L
Poonja) ja tunnetun tiibetiläisen dzogchenmestarin Tulku Urgyen
Rinpochen näkemykset ja kokemukset valaistumisesta eroavat
toisistaan.
On tosiasia, että se minkä olen itse
määrittänyt termillä ”herääminen”
on osa huomattavan laajaa mielen
puhdistamisen kokonaisuutta, jota myös henkisen kehityksen
poluksi kutsutaan.
Olen linkittänyt alle kaksi
demonstratiivista videota joilla em. opettajat meditoivat. Niistä
voi nähdä kuinka erilaisessa mielenmaisemassa he ovat, toinen
tunkkaisen sekavassa, toinen selkeässä ja avarassa.
Olen linkittänyt myös tekemäni
bhumi-analyysin, joka esittää täsmällisen kehitysasteen jolla
sekä Papaji, että Tulku Urgyen olivat.
- Kim Katami, 14.2.2016.
Open Heart,
Sitaatti Sam Harrisin kirjasta
”Herääminen. Opas uskonnottomaan henkisyyteen” s. 158-161,
alkuteos Waking up.
”Poonjaji (Papaji) vaikutti minuun
syvällisesti erityisesti, koska hänen käsityksensä olivat
vastapainoa siihenastisille, uuvuttaville ja epätyydyttäville
ponnisteluilleni meditaation parissa. Mutta hänen menetelmänsä
sisältyvät vaarat kävivät pian ilmi. Poonjajin kaikki tai ei
mitään-opetustyyli velvoitti hänet tunnustamaan valaistuneeksi
jokaisen, joka oli kyllin mahtaileva tai kiihkomielinen julistaaksen
sitä olevansa. Niinpä todistin toistuvasti, kuinka
kanssaopiskelijani julistivat saavuttaneensa täydellisen ja ikuisen
vapauden, vaikka mikään heissä ei poikennut tavallisesta – tai
jos poikkesi, niin huonoon suuntaan. Joissakin tapauksissa nämä
ihmiset olivat selvästi tehneet jonkinlaisen läpimurron, mutta
koska Poonjaji piti itsepintaisesti kiinni siitä, että oivallus on
todellinen vain, jos se on lopullinen, se sai monet pettämään
itseään henkisten saavutusten suhteen. Jotkut lähtivät Intiasta
ja ryhtyivät guruiksi. Tietääkseni heillä kaikilla oli Poonjajin
siunaus levittää hänen oppejaan. Kerran hän ehdotti sitä
minullekin, vaikka minulle itselleni oli selvää, että minusta ei
ollut kenenkään guruksi. Lähes kaksikymmentä vuotta myöhemmin
minusta ei edelleenkään ole siihen. Poonjajin näkökulmasta tämä
on tietenkin harhaa. Mutta on yksinkertaisesti eri asia olla
minunkaltaiseni ihminen, joka tavallisesti ajautuu ajatusten
vietäväksi, kuin joku, jolle niin ei käy ja jolle se ei ylipäätään
ole edes mahdollista. En tiedä, mihin Poonjaji sijoittuu tällä
viisauden jatkumolla, mutta hän vaikutti olevan paljon oppilaitaan
pidemmällä. En tiedä, pystyikö Poonjaji näkemään itsensä ja
muiden välisen eron. Hänen hellittämätön näkemyksensä, jonka
mukaan mitään eroa ei ole, alkoi kuitenkin vaikuttaa dogmaattiselta
ja harhaiselta.
Erään tapahtumasarjan seurauksena
Poonjajin opetusten epäkohdat nousivat selvästi esiin. Pieni ryhmä
kokeneita meditaation harjoittajia (joukossamme oli monta
meditaatio-opettajaa) oli järjestänyt matkan Intiaan ja Nepaliin.
Tarkoituksena oli viettää kymmenen päivää Lucknow'ssa Poonjajin
luona ja sen jälkeen opiskella Kathmandussa kymmenen päivää
tiibetinbuddhalaista dzogchenharjoitusta. Kuinka ollakaan,
Lucknow'ssa ollessamme eräs sveitsiläinen nainen ”valaistui”
Poonjajin läsnäollessa. Suurimman osan viikkoa naista juhlittiin
kuin uutta Buddhaa. Poonjaji esitti toistuvasti naisen olevan todiste
siitä, että totuuden täydellinen oivaltaminen on mahdollista,
vaikka ei meditoisi lainkaan, ja meillä oli ilo nähdä naisen
istuvan Poonjajin vierellä korokkeella ja kuulla hänen selittävän,
kuinka autuasta hänen olonsa maailmankaikkeudessa nyt olikaan. Hän
todella säteili iloa, eikä mikään viitannut siihen, että
Poonjaji olisi erehtynyt tunnustaessaan hänet. Naisella oli tapana
sanoa sellaisia kuin ”Ei ole muuta kuin tietoisuus, eikä sen ja
todellisuuden välillä ole mitään eroa.” Hän oli erittäin
mukava ja vilpitön ihminen, eikä hänen kokemuksensa syvyyttä
ollut siksi syytä epäillä.
Kun tuli aika meidän ryhmämme lähteä
Intiasta Nepaliin, nainen kysyi, saisiko hän tulla mukaamme. Hän
oli hyvää seuraa, joten kehotimme häntä lähtemään matkaamme.
Jotkut meistä olivat myös uteliaita näkemään, miten hänen
valaistumisensa ilmenisi toisenlaisessa ympäristössä. Ja niin
nainen, jonka valaistumisen oli vastikään vahvistanut yksi
merkittävimmistä advaita vedantan elossa olevista edustajista,
istui samassa huoneessa, jossa saimme ensimmäiset opetuksemme Tulku
Urgyen Rinpochelta, jota pidettiin yleisesti yhtenä merkittävimmistä
elossa olevista dzogchenmestareista.
Kaikista buddhalaisista opeista
dzogchenin opit muistuttavat eniten advaitan oppeja. Molemmissa
perinteissä pyritään samaan oivallukseen, näkemään tietoisuuden
ei-dualistinen luonne, mutta yleensä vain dzogchen tekee ehdottoman
selväksi, että tämä oivallus vaatii harjoittamista, kunnes
se muuttuu pysyväksi eikä ihminen enää joudu antamaan periksi
dualistisille pyrkimyksille, jotka ovat useimpien muiden polkujen
vaivana.
Eräässä vaiheessa Tulku Urgyenin
kanssa käymäämme keskustelua sveitsiläinen ihmenaisemme puhkesi
julistamaan ääretöntä vapauden tilaansa käyttäen samoja
ilmauksia, joilla oli niin suuri vaikutus Poonjajihin. Saimme seurata
paria hupaisaa sananvaihtoa, joiden aikana Tulku Urgyen yritti
ymmärtää, mitä tulkkimme hänelle kertoi. Lopulta hän naurahti
lyhyesti ja katsoi naista entistä kiinnostuneemmin.
”Koska viimeksi ajatukset
valtasivat sinut?” hän kysyi.
”Minulla ei ole ollut ainuttakaan
ajatusta yli viikkoon”, nainen
vastasi.
Tulku Urgyen
hymyili.
”Viikkoon?”
”Niin.”
”Ei lainkaan ajatuksia?”
”Ei, mieleni on täysin
rauhallinen. On vain puhdas tietoisuus.”
”Erittäin mielenkiintoista. Nyt
tehdään niin, että me kaikki odotamme, että sinulle tulee ajatus.
Ei ole mitään kiirettä. Me kaikki olemme hyvin kärsivällisiä
ihmisiä. Me vain istumme tässä ja odotamme. Kerrotko sitten, kun
huomaat mielessäsi ajatuksen.”
Tämän väliintulon nerokkuutta ja
hienovaraisuutta on vaikea pukea sanoiksi. Se saattoi hyvin olla
kaikkein innostavin opetustilanne, missä olen koskaan ollut.
Hetken kuluttua ystävämme kasvoille
ilmestyi epäilevä ilme.
”Okei... Hetkinen... Öh... Tuo
oli ehkä ajatus... Okei...”
Seuraavan puolen minuutin aikana
näimme, kuinka naisen valaistuminen haihtui kuin tuhka tuuleen. Oli
selvää, että hän oli vain ajatellut, kuinka avara hänen
tietoisuudestaan oli tullut, että siinä ei ollut ajatuksen
ajatusta, että se oli täydellisen puhdas, kuin avaruus, huomaamatta
ajattelevansa lakkaamatta. Hän oli kertonut itselleen
valaistuneensa ja uskonut siihen, koska hän sattui olemaan
epätavallisen iloinen ihminen, jonka elämässä kaikki oli tuolloin
erittäin hyvällä tolalla.
Tällainen oli vaara, joka piili
Poonjajin luokseen tuleville jakamissa ei-dualistisissa opetuksissa.
Itseään oli helppo pettää ja ajatella saavuttaneensa pysyvän
läpimurron, varsinkin koska Poonjaji piti itsepintaisesti kiinni
siitä, että kaikkien läpimurtojen on väistämättä oltava
pysyviä. Dzogchen-opetukset tekevät selväksi, että sen ajattelu,
mikä on ajattelun tuolla puolen, on yhä ajattelua, ja välähdys
minättömyydestä on yleensä vain alku prosessille, joka tulee
vielä loppuun saakka. Täydellinen irrottautuminen minuudesta on
vasta henkisen matkan alku, ei sen päätepiste.”
Linkkejä
- Tulku Urgyen, bhumi-analyysi: http://openheartopenheart.blogspot.fi/2016/02/bhumi-study-series-part-2-tibetan-lamas.html
- Tulku Urgyen Rinpoche meditates-video: https://www.youtube.com/watch?v=q5BA7v7HPXE&list=PLqTm9fV9DGhs_5dnFU0bh8S8ZKaSof_px&index=16
- Papaji, H.W.L Poonja, bhumi-analyysi: http://openheartopenheart.blogspot.fi/2016/02/bhumi-study-series-part-3-hindu-gurus.html
- Papaji meditates-video: https://www.youtube.com/watch?v=_1T2KhLPUsM